Slik blir du god på dobbelthopp

Dobbelthopp er en klassisk utfordring med hoppetauet. Her er noen tips til hvordan du kan komme i gang og hvordan du blir så god at du kan holde det gående lenge.

Hva er et dobbelthopp?

I dag er det mange som kaller det double unders, og før var de gjerne kalt togangeren. Uansett handler det om det samme: å få hoppetauet til å gå to ganger under føttene fra du hopper til du lander igjen.

Hvorfor trene på dobbelthopp?

Double unders er faste på menyen i CrossFit-verdenen, og du kan helt sikkert ha nytte av dette i din trening også. Dobbelthopp er en fin form for plyometrisk trening som utvikler spenst og eksplosiv styrke.

Hvordan får man til et dobbelthopp?

For å komme i gang med dobbelthopp har vi fått tips av Team 2Trains beste dobbelthopper: Jim Andreas.

https://2train.wistia.com/medias/sohb4sd4ew?embedType=async&videoFoam=true&videoWidth=640

Se Jim Andreas hoppe doble hopp i denne videoen

Det er to faktorer som avgjør om du klarer å få hoppetauet til å gå to ganger under føttene:

  • Hvor høyt du hopper
  • Hvor fort du klarer å svinge hoppetauet

Med et høyt hopp henger du lenger i lufta, og hoppetauet får mer tid til å passere under føttene. Jo høyere du hopper, jo saktere kan du tillate at hoppetauet svinger. Og jo fortere du svinger tauet, jo lavere trenger du å hoppe.

For å klare dine første dobbelthopp, kan høye hopp være til hjelp. For viderekommende dobbelthopp kan du også dra føttene litt fremover som Jim Andreas viser i videoen. På den måten får du litt mer tid i lufta per hopp, samtidig som knærne holdes rette så bevegelsen blir minimal.

Men skal du klare å holde det gående, bør du satse på strake ben hele tiden. Da gjelder det å svinge tauet så fort som mulig uten å bruke krefter på å bevege kroppen unødig. I tillegg kommer det inn tre ekstra faktorer:

  • Rytme
  • Utholdenhet
  • Konsentrasjon

Slik klarer du mange dobbelthopp

Kom inn i en god rytme der du hopper rett opp og ned med ganske samlete ben, så du sparer krefter i hvert enkelt hopp.

Etter hvert blir du såpass god at det går nesten av seg selv, men da begynner du å kjenne at det kreves utholdenhet å holde det gående. Både leggmuskulaturen og kondisen belastes mye i dobbelthopp.

Det er også en mental utfordring – dobbelthopp er nådeløse for feil og tauet stopper om du bommer. Derfor er konsentrasjon også en viktig faktor for å holde dobbelthoppende gående over lang tid. Prøv å feste blikket på et fast sted og ikke tenk på så mye.

Teknikken du bruker for å svinge tauet er også viktig. Svingene skal være raske og presise, og kreve minst mulig krefter. Unngå derfor å svinge tauet rundt ved hjelp av skulder og armer – bevegelsen bør ligge i håndleddet. Prøv også å holde albuene ganske tett inntil kroppen.

Lengde på hoppetauet

En grunnregel er at jo kortere hoppetauet er, jo fortere går det rundt. Derfor bør du hoppe dobbelthopp med et hoppetau som er akkurat langt nok. Prøv deg fram – er det for kort merker du at det stopper ofte, men gjør det akkurat langt nok til at du kan hoppe uten problemer.

Se mer om lengde på hoppetau her

Hva slags hoppetau er best å bruke?

For å gjøre dobbelthoppene så lette som mulige, trenger du et hoppetau som går raskt rundt. Det er stor forskjell på hoppetau – velg et som er kjent for å være raskt. Se særlig på hvordan kabelen er festet til håndtakene og selve kabelen. En tynn, lett kabel er et must for høye hastigheter.

ANBEFALTE HOPPETAU TIL DOBBELTHOPP